Art and Resistance / Arte y Resistencia
2020 Flores para Araminta. Digital print serie.
How to redeem stories through art? / How to make the annulled visible? ? Como hacer visible lo anulado?
Juried Salon: First Virtual Exhibiton Incubadora Visual 2020.
Serie de collages digitales a partir de la digitalización de monoprints realizadas en papel, tituladas:
Carta abiertaAra huellasIntromisiónContra el sueloResistencia
In the series monoprint, Elsy Zavarce explores a spectrum of color-emotion associations through block printing in her confined space during the Covid-19 lockdown. With the repeated pairing of colors, Zavarce delves into her emotional landscapes to capture and layer her memories, emotions, and experiences.
For Zavarce, colors have a therapeutic role, enabling interpretations and stratifications, all the while facilitating a process of introspection and inspection. In the Araminta series, Zavarce explores the power of colors as a tool for emotional expression and psychological functioning. At the same time, colors are used as a conduit of political resistance. Zavarce protests the torturing mechanisms of the CICPC (political police of Venezuela). With every layer of color, she superimposes, Zavarce fights the oppressive Venezuelan political state with her freedom of expression, to communicate hope in the face of abuse and confinement. Her attitude towards color is joyful yet punchy, defining shapes in favor of 4 equally weighted colors ranging from pink, orange, green and blue. Tapping deep into political significance, Zavarce compliments and contrasts these vibrant colors against a backdrop of either black or white.
Patil Tchilinguirian. Montreal, October 2020.
2016 COSIFICACIÓN. medium: Instalación de muro de cemento con piezas realizadas vaciadas en foramleta de metal.
Proyecto realizado para ESTADOS SUSPENDIDOS, hilo curatorial los estados suspendidos entre disciplinas. Curaduria de Lourdes Peñaranda.
Participación como invitado especial en la edición de Jóvenes con FIA realizada en el MACZUL, Maracaibo 2016.
El resultado como muro, refiriere a la perdida de humanidad que le pasa a los pueblos, perdiendo su capacidad de sentido común, crítico y trascendente permitiendo ser manipulados por los gobernantes. Tiempo de juegos, tiempo de contemplación, somos o espectadores o espectáculo, uno y otro…Estados suspendidos…
“...Llamamos espectáculo a la instauración de nuevas temporalidades y de inéditas topologías espaciales.” ( Debord: Pág. 13: 1967
2020 Mi confinamiento es privilegiado / My confinement is privileged
Vistual exhibition: Cuerpos confinados / Confined Bodies. Museo de arte contemporáneo del Zulia (Maczul)
As part of this dialogue, I shared my questions in "My confinement is privileged". It consists of images of a dystopian commemorative project, where I propose to provoke our political body as a collective. It is a questioning and a critical expression from my forced exile. An exile with privileged conditions, but always thinking of my country Venezuela where living conditions have been extremely difficult long before the pandemic.
This commemorative dystopian project refers to the victims of violence at the hands of the regime during the quarantine times. They have been victims as a result of protesting for basic services such as water, electricity, medicines, etc.
Cómo parte de este diálogo, comparto mis cuestionamientos en “Mi confinamiento es privilegiado”. El cual consiste en imágenes de un proyecto distópico conmemorativo, dónde propongo provocar nuestro cuerpo político como colectivo. Es un cuestionamiento y una expresión crítica desde mi forzado exilio. Exiliada con condiciones privilegiadas, pero siempre pensando en mi país Venezuela donde las condiciones de vida son extremadamente difíciles mucho antes de la pandemia.
El proyecto distópico conmemorativo hace referencia a las víctimas de la violencia por manos del régimen durante la pandemia. Son víctimas por protestar pidiendo los servicios básicos como agua, electricity, medicines, etc.